کد خبر: ۱۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
هنر
برخی افراد همچون عظیمی میرآبادی سینما را با پادگان و هنرمندان را با سرباز اشتباه گرفته و بر اساس تفكرات نظامی به اشتباه در پست های مدیریتی فرهنگی هنری قرار گرفته اند.

صنعت بیمه - موضوع تعطیلی و بازگشایی خانه سینما طی دو سال گذشته همواره محور مناقشه و حرف و حدیث مدیریت سینمایی و اهالی این حوزه بوده است.

تهران - موضوعی كه از اواخر سال گذشته و با تاكید صریح و روشن رییس جمهوری مبنی بر بازگشایی خانه سنیما وارد فاز جدیدی شد.


مدیریت سینمایی از ابتدایی رسانه ای شدن دستور رییس جمهوری به جای عمل به این دستور و پی جویی راهكارهای سریع و قانونی جهت عمل به آن مانع تراشی و مباحث مجازی حقوقی را برای تاخیر در اجرا در دستور كار خود قرار داد.


یك روز بر انحلال دائمی، روز دیگری بر تعطیلی ابدی خانه سینما، ایامی بر غیر قانونی بودن هیات مدیره، بعدتر هوا كردن توافقات مورد تایید نماینده رییس جمهوری در تنظیم اساسنامه، كمی جلوتر مهلت ۷۲ ساعته برای تحویل اسناد صنوف به سازمان سینمایی، به تازگی تشكیل مجمع چند صنوف محدود با عنوان خانه سینما ۲، پلمپ خانه سینما و در نهایت اظهارات مدیر ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای و هوا شدن همه توافقات!


«مهدی عظیمی میرآبادی» معاون رییس سازمان سینمایی به تازگی و در جمعی خودمانی با رسانه های مورد وثوقشان كل قصه خانه سینما را هوا كرده و بر انحلال دائمی این نهاد و قانونی بودن مجمع ۱۹ تیر ماه موسوم به خانه سینما ۲ تاكید كرده است.


نكات قابل تامل در نشست به اصطلاح خودمانی - رسانه ای معاون سازمان سینمایی و در غیاب رسانه های رسمی كشور كه از آن بسیاری از كارشناسان رسانه برداشت كردند از اتهام زنی این مدیر سینمایی به قانون گریزی در مقوله خانه سینما به رغم دستور صریح و شفاف رییس جمهوری بر بازگشایی این نهاد است.


«خانه سینما تشكیل شده است نقطه»! این جمله ای است كه عظیمی میرآبادی در نشست خود با چهار خبرنگار به آن تاكید كرده است.


البته برپایی این گونه نشست ها با وجود تعطیلی چند ساله روابط عمومی سازمان سینمایی و مشخص نبودن مسوول بخش یادشده و واگذاری امور اطلاع رسانی این نهاد در قالب ستادهای خبری به افراد خاص قابل پیش بینی بوده است.


طرح پرسش های سفارشی در این نشست، ماهیت و كاركرد آن را در حد مصاحبه شخصی تنزل داده و ارایه و انگاره سازی فرد مصاحبه شونده در این محفل بر اطلاع رسانی و فرار از اجرای دستور رییس جمهوری بر بازگشایی خانه سینما را تحت الشعاع قرار داده است.


فارغ از كیفیت و نوع اظهارنظر اخیر معاون رییس سازمان سینمایی كه در نوع خود جالب توجه بوده، بسیاری از اهالی فرهنگ و رسانه موضعگیری عظیمی میرآبادی را ناشی از پرهیز شمقدری رییس این سازمان از رویارویی با رسانه ها و زدن حرف او از لسان معاون عنوان كردند.


عظیمی میر آبادی درباره اینكه رییس ‌جمهوری به اجرای توافقنامه‌ی ۱۳ تیر ماه تاكید داشته و این مهم، نشانه‌ای بر نارضایتی بالاترین مقام اجرایی كشور از روند پیش گرفته‌شده توسط سازمان سینمایی درباره خانه سینماست یادآور شده كه اعتراض به یك امر قانونی باید از طریق قانون انجام شود. اگر به یك امر قانونی از طریق غیرقانونی اعتراض كنیم فایده‌ای ندارد!


در این مدت هر زمانی كه دستور رییس جمهوری مطرح می‌شد ما هیچ مقاومتی نكردیم. تنها جایی كه نتوانستیم طبق مقررات عمل كنیم بند سوم تفاهمنامه بود.


نكته قابل تامل این است كه معاون رییس سازمان سینمایی دستور رییس جمهوری برای اجرای تفاهمنامه ۱۳ تیر ماه را امری غیر قانونی دانسته و اعتراض وی به روند پیش گرفته از سوی سازمان سینمایی را مصداق قانون گریزی تلقی كرده و برای موجه جلوه دادن صحبت های خود كلی به اصطلاح آسمان و ریسمان بافته در صورتیكه موضوع دستور رییس جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی كشور درباره خانه سینما كاملا صریح و شفاف بوده و نیازی به تفسیرهای اینچنینی و فرار به جلو این مدیر سینمایی ندارد.


در عین حال اصرار معاون رییس سازمان سینمایی به قانونی جلوه دادن مجمع ۱۹ تیر ماه بنام خانه سینما به رغم تاكید مجدد رییس جمهوری به برگزاری مجمع خانه سینما از دیگر نكات جالب توجه محفل خودمانی این مدیر سینمایی است.
به عقیده بسیاری از صاحبنظران، كارشكنی تیم مدیریتی مستقر در سازمان سینمایی در روند بازگشایی خانه سینما از ابتدا مشخص بوده و نوع رفتار آنها در واپسین روزهای دولت دهم نمایانتر شده است.


عظیمی میرآبادی به مدیران سینمایی پیشین با این مضمون كه ریل خرابی كه سال ۶۲ در سینمای ایران گذاشته شد، الان معلوم شده و پس از ۱۶ سال می‌بینیم كه آن ریل‌گذاری سبب شده هیچ چیزی در سینما نداشته باشیم، نشان از این مهم دارد كه مدیران سینمایی خانه سینما را محصول سینمای به اصطلاح گلخانه ای دانسته و برای حذف این نهاد صنفی به دلیل نگاه حزبی به سینما از هیچ تلاشی فروگذاری نمی كنند و به تاریخچه سینمای ایران و فیلم های موفق این سال ها اساسا توجهی ندارند.


اما رییس شورای عالی تهیه كنندگان سینما چنین اظهارنظرهایی را تنها فرار به جلو برای دست اندركارانی كه سرنوشت نامعلومی را با ریل گذاری های نادرست و ایجاد تفرقه در میان سینماگران و تقسیم فیلمسازان به خودی و غیر خودی ایجاد كرده و لوكوموتیو سینما را با لجاجت به قعر دره هدایت كرده، عنوان می كند.


توضیح درباره اینكه مصادره نام خانه سینما به دلیل ثبت قانونی این نهاد صنفی امكانپذیر نبوده و مجمع ۱۹ تیر ماه بنام خانه سینما غیر قانونی است تكرار مكررات است كه بارها از سوی كارشناسان حقوقی و حتی اعضای شورای عالی سینما همچون محسن علی اكبری بارها تاكید شده و به نظر می رسد كه برخی افراد همچون عظیمی میرآبادی سینما را با پادگان و هنرمندان را با سرباز اشتباه گرفته و بر اساس تفكرات نظامی به اشتباه در پست های مدیریتی فرهنگی هنری قرار گرفته اند.


به عقیده صاحبنظران، مدیریت سینما از صبوری رییس جمهوری در موضوع خانه سینما سوء استفاده كرده است.


به هر سوی رفتار امروز دست اندركاران سینمایی در تاریخ فرهنگ و هنر كشور ثبت و ضبط می شود و خانه سینما به عنوان نماد فعالیت جامعه اصناف سینمایی نیز فعالیت خود را از سر می گیرد؛ ظاهرا زمان بازخوانی قصه پایان زمستان و روسیاهی برای ذغال فرا رسیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: