کد خبر: ۲۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه مطرح کرد
تعرفه حق بیمه با رعایت نوع و خصوصیات وسیله نقلیه و فهرست تخلفات حادثه‌ساز و ضریب خسارت این رشته توسط بیمه مرکزی ایران تعیین شد.

صنعت بیمه -  عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با اشاره به نواقص قانون فعلی بیمه شخص ثالث گفت: مجلس در اصلاحات قانون بیمه شخص ثالث نرخ حق بیمه را با ریسک رانندگی افراد متناسب کند و ویژگی های راننده مبنای تعیین حق بیمه‌ها باشد.

یحیی‌میرزائی‌پری، درتحلیل و بررسی نواقص و معضلات قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث گفت: معضلات و نواقص موجود در قانون فعلی بیمه شخص ثالث را می توان از بعد محتوا و ضمانت اجرا مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وی ادامه داد: به لحاظ محتوا موادی از قانون دارای ابهام است و مواردی نیز در قانون پیش بینی نشده و به لحاظ ضمانت اجرایی نیز مواردی در قانون وجود دارد که هم اکنون یا به طور کامل اجرا نمی شود و یا بسیار محدود و ناقص عملیاتی شده اند و در واقع ضمانت اجرایی برای پیاده سازی آن پیش بینی نشده است.


توجه به ریسک راننده در تعیین نرخ بیمه
وی با بیان اینکه عدم تناسب نرخ حق بیمه با ریسک رانندگی افراد، بارزترین نقض محتوایی در قانون موجود است، گفت: مطابق با ماده 8 قانون شخص ثالث، تعرفه حق بیمه با رعایت نوع و خصوصیات وسیله نقلیه و فهرست تخلفات حادثه‌ساز و ضریب خسارت این رشته توسط بیمه مرکزی ایران تعیین شده و هیچ شاخصی از فرد راننده در محاسبه حق بیمه در نظر گرفته نمی شود و از سوی دیگر شرکت های بیمه به عنوان ذینفعان اصلی این موضوع، به طور مستقیم هیچ گونه اثری بر این نرخ گذاری ندارند.

میرزائی پری افزود: این در حالی است که مطابق با بررسی های به عمل آمده در کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی، بیمه مسئولیت اتومبیل برای راننده صادر شده و ضمن ذکر فرد یا افراد مجاز به رانندگی، نوع وسیله نقلیه در آن مشخص می شود.

وی افزود: همچنین در کشورهای مذکور صدور بیمه نامه برای راننده (بدون توجه به دارا بودن یا دارا نبودن وسیله نقلیه) مرسوم است در حالی که در ایران و مطابق با ماده 1 قانون شخص ثالث و تبصره های 1 و 2 این ماده، کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی می بایست اقدام به خرید بیمه نامه شخص ثالث کنند.

 

اقتصاد انلاین

نام:
ایمیل:
* نظر: