کد خبر: ۳۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
در حال حاضر بیمه های همگانی در ایران به جای تقویت بخش خصوصی که بع عنوان موتور محرکه صنعت بیمه محسوب می شود به رقیب جدی برای این صنعت تبدیل شده است و مانعی برای رشد و بالندگی این بخش محسوب می شود.

صنعت بیمه -  در حال حاضر بیمه های همگانی در ایران به جای تقویت بخش خصوصی که به عنوان موتور محرکه صنعت بیمه محسوب می شود به رقیب جدی برای این صنعت تبدیل شده است و مانعی برای رشد و بالندگی این بخش محسوب می شود.

 

ارایه راهکار ها و اجرای سازوکار ترکیبی که طی ان ضمن توجه به بیمه های همگانی و پوشش بیمه ای اقشار کم درامد توجه به تقویت بخش خصوصی با ارایه بیمه های جایگزین را به دنبال دارد می تواند در بهبود وضعیت فعلی کارگشا باشد.
 

بدون شک امروزه گسترش برنامه های خدمات درمانی و اجرای طرح هایی در راستای اصلاح برنامه ی ملی سلامت، جهت کمک به اقشار کم درامد و دهک های پایین جامعه مورد توجه جوامع مختلف قرار دارد که در ایران نیز بیمه تامین اجتماعی و طرح تحول سلامت در این راستا گسترش یافته است.

به گفته انوشیروان محسنی بند پی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ، با اجرای طرح تحول در نظام سلامت کشور، 5 میلیون و 600 هزار نفر در حاشیه کلان شهرها بیمه شدند به طوریکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت رشد ساماندهی تعرفه‌ها را در بخش ویزیت و هتلینگ شاهد هستیم و 7 بسته خدمتی با هدف کاهش پرداختی از جیب مردم ارائه شده است.



علاوه بر این بر اساس آمار ارائه شدن توسط دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی تا پایان خرداد سال جاری 34میلیون و 488هزارو 272بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش تأمین اجتماعی بوده اند که از این تعداد 12میلیون و 905هزارو 79نفر بیمه شده اصلی و 21میلیون و 583هزارو 193نفر بیمه شده تبعی بوده اند.

اما نکته اساسی اینجاست که این گسترش و توسعه تا چه اندازه توانسته است یک فرصت جدید برای بخش خصوصی فراهم کند.



بر اساس استاندارد های موجود و امار جهانی ، اصلاح برنامه ی سلامت کشورها و توسعه خدمات درمانی ، می تواند بیمه ی بخش خصوصی را به صرفه تر کند.



به طور مثال در امریکا توسعه ی خدمات درمانی باعث شده تا بیمه های جایگزین مراقبت مقرون به صرفه بهتر عمل کنندو امار نشان می دهد حق بیمه ی خصوصی در ایالت هایی که خدمات درمانی را توسعه دادند تا افراد بیمار، معلول و هزینه بر بیشتری را تحت پوشش قرار دهند، جهشی کامل و پویا داشته است .



اما انچه که در ایران مشاهده می شود عکس این قضیه را به اثبات می رساند، به طوریکه امین ، رییس کل بیمه مرکزی چندی پیش یکی از موانع توسعه بیمه نامه عمر و رشد بخش خصوصی را پوشش گسترده بیمه های تامین اجتماعی دانست.



همچنین مدیر بیمه‌های درمان بیمه ایران نیز طی گفتگو با رسانه ها اگر چه طرح تحول نظام سلامت مفید ارزیابی کرد ولی از افزایش 15 درصدی هزینه‌های شرکت های بیمه با اجرای این طرح خبرداد.



به گفته وی تا قبل از اجرای این طرح، برخی هزینه‌های جانبی به عنوان هزینه درمان منظور نمی‌شد اما در حال حاضر همه این هزینه‌ها در صورت‌حساب‌ درمان قید می‌شود و این اقدام بر افزایش هزینه‌های شرکت‌های بیمه که حدود 15 درصد برآورد می‌شود،‌تاثیرگذار بوده است.



بنابراین گزارش ، این تفاوت ها به ساختار بیمه ای در کشورهای مختلف برمی گرددبه طوریکه در کشورهایی که صنعت بیمه رقابتی است اگر دولت اقدامی در راستای کمک به اقشار اسیب پذیر انجام دهد در واقع یک فرصت جدید برای بخش خصوصی بوجود امده است این در حالیست که در ایران این فرصت از بخش خصوصی گرفته می شود زیرا عمده کار بر دوش دولت خواهد بود به طوریکه ضعف مالی 5 دهک پایین جامعه خودبخود بازار را به سمت دولت سوق می دهد وبخش خصوصی بازار بالقوه خود را از دست می دهد.



اصلی ترین دلیل گسیل بازار به بخش دولتی این است که سازوکارهای بیمه های تامین اجتماعی و بیمه همگانی سلامت در ایران به گونه ای است که تقویت بخش خصوصی را به دنبال ندارد و به نظر میرسد بازنگری در نحوه اجرای بیمه های همگانی ضروریست.



به اعتقاد کارشناسان نگاه چند وجهی به نحوه اجرای بیمه های همگانی یکی از راهکارهایی است که باید در نظر گرفته شود به طوریکه تکه های این پازل را به نحوی چیده شود که در عین اینکه اقشار مختلف جامعه نفع می برند از تقویت صنعت بیمه غفلت نگردد.

تجربیات جهانی می تواند الگوهای مناسبی را در اختیار قرار دهد به عنوان نمونه در ایالات متحده امریکا این هدفگذاری صورت گرفته که تا سال 2016 میلادی ، بیمه ی بهداشت حدود 25 میلیون آمریکایی را به 2 شیوه ی وابسته به هم پوشش دهد.



حدود نیمی از این 25 میلیون از طریق بخش هایی از برنامه های بیمه ی سلامت کودکان و خدمات درمانی که هزینه شان توسط دولت تأمین می شود، بیمه می شوند. بقیه ی این گروه، به سمت بیمه شدن از طریق پرداخت مبلغی برای استفاده از برنامه های قانونی بخش خصوصی که غالباً بستر آنها در بازارها یا بیمه های جایگزین نیمه دولتی است، سوق داده می شوند.

در این راه داشتن بیمه برای همگان اجباری شده و کسانی که از بیمه کردن خود امتناع می کنند توبیخ می شوند و علاوه بر آن برای آن دسته که تلاش می کنند تا بیمه ی بخش خصوصی را برای خانواده های کم درآمد و طبقه ی متوسط ارزان تر کنند، تخفیف مالیاتی در نظر گرفته می شود.

گفتنی است ، این آمار بر نقش مهم توسعه ی خدمات درمانی در کمک به بازار بیمه ی بخش خصوصی ای که تحت لوای لایحه ی مراقبت مقرون به صرفه کار می کند، تأکید دارد.علاوه براین با اصلاح برنامه ی ملی سلامت، مقررات رتبه بندی مردم جهت پرداخت حق بیمه به جایگزین ها توسط مشتریان معمولی و شرکت های کوچک اعمال می شود.



بنابرانچه گذشت ، ارایه راهکار ها و اجرای سازوکار ترکیبی که طی ان ضمن توجه به بیمه های همگانی و پوشش بیمه ای اقشار کم درامد توجه به تقویت بخش خصوصی با ارایه بیمه های جایگزین می تواند در بهبود وضعیت فعلی کارگشا باشد.



در حال حاضر بیمه های همگانی در ایران به جای تقویت بخش خصوصی که بع عنوان موتور محرکه صنعت بیمه محسوب می شود به رقیب جدی برای این صنعت تبدیل شده است و مانعی برای رشد و بالندگی این بخش محسوب می شود.

همان طور که اشاره شداستفاده از سازوکارهای ترکیبی در توسعه بیمه‌های همگانی و پوشش بیمه ای اقشار مختلف مردم باید در راستای تقویت بخش خصوص باشد نه تضعیف ان.



بدیهی است ،بخش خصوصی هسته مرکزی صنعت بیمه در هر کشوری محسوب می شود این در حالی است که دولت ها عوض می شوند بنابراین اگر صنعت بیمه ضعیف باشد با تغییر دولت ها ناتوانی باقی خواهد ماند بنابراین اجرای بیمه های خدمات درمانی یا طرح های اصلاح سلامت نباید در جهت تصعیف این صنعت باشد.

تنظیم- آزاده محسنی

اکوویژن

نام:
ایمیل:
* نظر: