کد خبر: ۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰
تعیین میزان حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری كالا (تعرفه بیمه باربری)(تاریخ تصویب 20/6/52)

ماده یك -موسسات بیمه مكلفند بیمه نامه های باربری را براساس مقررات و نرخهای تعیین شده در این آیین نامه صادر نمایند.
ماده دو -حداقل نرخهای حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری (تعرفه بیمه باربری ) بشرح زیر تعیین میشود:
الف-بیمه باربری باشرایط دابلیو-۱به انضمام خطرهای عدم تحویل, دزدی , قلاب زدگی , آبدیدگی , روغن زدگی , شكست و ریزش , خسارات ناشی از كالاهای دیگر بر حسب نوع كالا و رعایت شرایط مقرر در این آیین نامه به شرح زیر:

نرخ به درصد نوع كالا
۶  نرخها – آئینه جام با فرانشیز درصد۵
۳  آئینه (سایر انواع ) با فرانشیز درصد۵ 
۲/۱  آجر نسوز
۴/۱  آسانسور
۷/۱  آگوستیك تایل
۵/۱  آلومینیوم بطور ورق
۲ آهن گالوانیزه و روغن
۳/۱ ابزار
۲/۱  اتومبیل باری ( درصندوق یا بدون صندوق با فرانشیز۰۰۰ر۵ ریال هردستگاه )
۷/۱   اتومبیل سواری , وانت با فرانشیز ۵/۱ درصد
۵/۲  اثاثیه و لوازم شخصی
۵/۱  اجاق گازی ,نفتی با خراشیدگی و فرورفتگی
۲/۱  ادویه جات
۵/۲   اشیاء چدنی
۳/۱   اطو برقی
۲/۱  الكترود
۳     ایرانیت
۱    بادام    
۳/۱  بادبزن برقی
۲/۱  باطری رادیو و چراغ قوه
۱/۱  برنج خوراكی با فرانشیز ۱ درصد كل محموله تا بندر مقصد
۵/۱ برنج فلز بطور ورق      
۴   بلور آلات با فرانشیز ۵ درصد   
۴/۱ پارچه های ابریشمی
۴/۱  پارچه های پشمی
۵/۱  پارچه های مشمعی , پلاستیكی , مومی و انواع آن     
۲/۱  پارچه های نخی  
۴/۱ پالتو , بارانی
۱  پشم 
۲/۱ پشم شیشه أی
۱/۱  پمپ های آب و انواع آن
۹/۰ پنبه در عدل با خسارت محلی
۱  پنبه مصنوعی و الیاف مصنوعی 
۵/۱  پنیر       
۵/۱  پودر در بشكه (مواد شیمیایی خشك )                                       
۸/۱  پودر در كیسه (مواد شیمیایی خشك )     
۶/۱  پوست
۱/۱  پیچ و مهره  
۵/۱ پیله ابریشم
۵/۱ پیه و چربیهای صنعتی
۶/۱  تخته سه لایی با شكست 
۳/۱    ترازوی معمولی
۷/۰  تراكتور و ادوات كشاورزی و كمباین و ماشین آلات راه سازی و ماشینآلات ساختمانی با فرانشیز ۰۰۰ر۵ ریال هر دستگاه 
۳/۱ ترانسفورماتور 
۵/۱ تفنگ و فشنگ
۷/۱  تلویزیون و قطعات منفصله آن    
۲/۱ تنباكو     
۲/۱  توتون
۳/۱  جاروی برقی     
۹/.  چای 
۵/۱  چرخ خیاطی
   ۵/۱  چوب پنبه  
۵/۳ چینی آلات  
۱/۱  حبوبات با فرانشیز ۱ درصد كل محموله در صورتیكه  فله باشد تا بندر مقصد
۲  حلب بطور ورق
۶/۱  خرازیجات (دكمه , روبان , كلاه , زیرپوش و نظائر آنها)         
۲/۱ خشكبار و انواع آن (غیر از بادام )    
۳/۱ خوراك دام از هر نوع           
۲   دارو (مایع در شیشه )         
۵/۱  دارو (انواع دیگر آن )        
۲/۱ دوچرخه با فرورفتگی          
۵/۱ دیگ بخار چدنی (برای شوفاژ
۱   دیگ بخار فولادی        
۱  ذرت با فرانشیز ۱ درصد كل محمولهدرصورتی كه فله باشد تا بندرمقصد                         
۷/۱ رادیو و قطعات منفصله      
۵/۱ ریش تراش برقی      
۵/۲  روده  
۷/۱  روده مصنوعی
۷/۱  روغن ترمز و موتور در قوطی                
۳/۱  روغن خوراكی جامد در قوطی            
۷/۱  روغن خوراكی مایع در قوطی یا شیشه              
۲  روغن موتور در بشكه
۲   روكش چوب بصورت ورقه     
۵/۱ روی بصورت ورق                    
۲   سالامبور            
۷/۱  سلولوید    
۷/۱  سنگ سمباده و دیسكهای سنگ بری
۵/۱  سیمان در بشكه آهنی و چوبی             
۵/۲  سیمان در پاكت با فرانشیز ۵ درصد             
۲/۱  شكر       
۵/۱  شیر كندانسه و شیر خشك
۶  شیشه اتومبیل با فرانشیز ۵/۱ درصد
۶   شیشه جام با فرانشیز ۵/۱ درصد
۲  شیشه مسلح      
۸/۱ صفحه گرامافون          
۷/۱  ضبط صوت و قطعات منفصله         
۱  طلا (سكه و شمش ) با بارنامه تضمینی
۴/۱  ظرف شویی با خراشیدگی و فرورفتگی   
۱   غلات با فرانشیز ۱ درصد كل محموله بصورت فله تا بندر مقصد    
۲  فرش         
۷/۱  فلاسك           
۲  فورمیكا بصورت ورقه   
۷/۱ فیبر بصورت ورقه   
۷/۱  فیلم (عكاسی , طبی , سینمایی) و انواع آن
۳  قرمز دانه       
۷/۰ قطعات منفصله اتومبیل از هر قبیل برای مونتاژ (C.K.D)
۱   قطعات موتور سیكلت برای مونتاژ (C.K.D) 
۱   قطعات دوچرخه برای مونتا
۲/۱ قفل
۲/۱  قند      
۱   كابل و انواع آن         
۲/۱ كاربن بلاك  
۷/۱  كاغذ      
۳/۱ كاغذ سمباده 
۵/۱  كاكائو         
۲/۱  كاموا    
۹/. كتاب     
۲/۱  كتیرا   
۱  كپسول اكسیژن خالی 
۲/۱  كرك        
۵/۱  كره    
۳/۱  كلید و پریز      
۳/۱  كمپرسور یخچال      
۲/۱  كنتور آب      
۷/۱  كنتور برق  
۵/۱  كنسرو  
۲/۱  كود شیمیایی در كیسه          
۵/۱ كولر     
۱/۱ كیسه سیمان         
۱ كیسه , گونی , چتایی و نخ گونی         
۷/۱ گرامافون و قطعات منفصله           
۲/۱ گردو             
۷/۱ گریس            
۷/۱ گلوكز مایع        
۸/۱ گوشت منجمد             
۲/۱ لاستیك رویی و تویی دوچرخه و موتور سیكلت  
۸/۰ لاسیتك دویی و تویی وسائط نقلیه موتوری از هر قبیل به استثنای دوچرخه و موتور سیكلت
۵/۰ لاستیك طبیعی كائوچو          
۸/۰ لاستیك مصنوعی          
۷/۱ لامپ الكتریكی           
۷/۱ لامپ تصویر تلویزیون              
۲/۲ لامپ فلورسنت          
۴/۱ لباسشویی با خراشیدگی و فرو رفتگی  
۲/۱ لوازم آتش نشانی      
۲ لوازم آرایش و شیشه های خالی مربوط به آن  
۴ لوازم آزمایشگاه (لوله های آزمایشی , وقوع , انبیق , شیشه و نظائرآن)  
۴/۱ لوازم الكترونیكی
۳/۱ لوازم الكتریكی خانگی   
۲/۱ لوازم بخاری      
۳  لوازم بهداشتی ساختمان با فرانشیز ۵ درصد  
۵/۱ لوازم تحریر  
۵/۱ لوازم تهویه مركزی       
۲/۱ لوازم درو پنجره           
۴/۱ لوازم سفره (قاشق , چنگال , كارد و غیره )                   
۹/۱ لوازم لابراتوار (عكاسی, جراحی , سینمایی , غیر از لوازم الكتریكی         
۲/۱  لوازم لوله كشی ( سه راه , زانو , شیر و غیره )             
۲/۱ لوازم نجاری (یراق جات )            
۴/۱  لوازم یدكی كلیه وسائط نقلیه موتوری زمینی
۱ لوازم یدكی ماشین آلات صنعتی نوع الف   
۲/۱  لوازم یدكی ماشین آلات صنعتی نوع ب  
۴/۱  لوازم یدكی ماشین آلات صنعتی نوع ج  
۴/۱   لوازم یدكی كلیه وسائط نقلیه هوایی
۵/۲  لوستر با فرانشیز ۵ درصد
۷/۰   ماشین آلات كشاورزی و ساختمان و راه سازی با فرانشیز ۰۰۰ر۵ ریالهر دستگاه


ماشین آلات صنعتی :
نوع الف : اتومبیل – پروفیل سازی – تراكتور سازی – چدن ریزی – ذوب فلزات – سیمان – فیبرسازی – قندسازی – كابلسازی- كاغذ سازی – ماشین سازی – مفتول سازی-مقواسازی ۷/۰ درصد
نوع ب :آسانسور سازی – باطری سازی – برنج كوبی – بیسكویت سازی - ریسندگی و بافندگی (از هر قبیل )– چینی سازی ( بهداشتی و غیر آن ) – روغن كشی – شیرینی پزی – صابون پزی – قوطی سازی- كارتن سازی–كفش سازی–كنتور سازی– لاستیك سازی ماشین آلات كارخانه - چای ۹/۰ درصد

نوع ج :
نرخ به درصد نوع كالا
۴/۱ ماشین آلات الكترونیكی  
۴/۱  ماشی تحریر و حساب
۵/۱                        مس بصورت ورق
۳   مشروبات در شیشه و بشكه
۲/۱     مشعل
۴/۱                 مفتول
۵/۱                 مقره
۷/۱                  مقوا با پارگی
۲/۱   مو
۱                  مواد اولیه لاستیك سازی (بجز كاربن بلاك )      
۷/۱                  مواد پلاستیكی در كیسه 
۳/۱                  مواد خوراكی در قوطی
۲/۲   مواد شیمیایی بدون خطر مایع در بشكه های آهنی ۵۰ الی ۱۰۰ كیلویی 
۵/۲   مواد شیمیایی خطرناك 
۴/۱   موتورسیكلت با فرورفتگی
۳/۱ مو خشك كن (سشوار)
۲/۱   میخ و نعلچه
۷/۱  میكا بصورت ورقه 
۱    نخ
۵/۱  نسكافه 
۱    نقره (سكه و شمش ) با بارنامه تضمینی      
۶/۱   نورافكن                
۵/۱   ورشو بصورت ورق
۴/۱    یخچال برقی و نفتی با خراشیدگی وفرورفتگی

۲.فرانشیز – در كلیه مواردی كه در مقابل نرخ حق بیمه در تعرفه فرانشیز معین نشده است , فرانشیز اجباری در صورت وقوع خسارت سه درصد میباشد و در مواردیكه تغییر یا حذف فرانشیز مورد نظر باشد موسسات بیمه موظفند نرخ حق بیمه مربوط را از بیمه مركزی ایران اخذ و سپس بصدور بیمه نامه اقدام نمایند. منظور از فرانشیز مقداری از خسارت است كه در هر صورت بعهده بیمه گذار میباشد.
۳ .در مورد كالایی كه نرخ حق بیمه آن در این تعرفه معین نشده باشد موسسات بیمه موظفند پس از جلب موافقت بیمه مركزی ایران درمورد نرخ بصدور بیمه نامه مبادرت نمایند.بیمه مركزی ایران هر سه ماه یك با ر نرخ حق بیمه اینگونه كالاها را برای تصویب به شورای عالی بیمه گزارش خواهد كرد.
۴. در صورتیكه خطری در بیمه نامه استثناء شود برای هرگونه تقلیل نرخ موافقت قبلی بیمه مركزی ایران باید اخذ شود.
۵. در صورتیكه بیمه خطراتی علاوه بر خطرات مذكور در بند الف این ماده مورد نظر باشد نرخ حق بیمه اضافی توسط بیمه مركزی ایران معین خواهد شد.
ب -بیمه باربری با شرایط اف – پی – ا بانضمام خطر عدم تحویل از هر طریق ۸/۲ در هزار
ج -بیمه باربری با شرایط اف – پی – افقط از هر طریق ۲/۴ در هزار
د -بیمه از بین رفتن كلی كالا در یك مرحله و در نتیجه آتش سوزی ۲ در هزار
ماده سه - نرخهای مقرر در ماده دو این آیین نامه شامل خطر جنگ نمیباشد , نرخ حق بیمه خطر جنگ باید براساس نرخهای متداول مراجع صالحه بین المللی كه توسط بیمه مركزی ایران ابلاغ میگردد به نرخ حق بیمه مقرر اضافه شود.
ماده چهار- نرخ های مقرر در ماده دو این آیین نامه در مورد حمل كالا با كشتی هایی اعتبار دارد كه بیش از ۱۵ سال از تاریخ ساخت آن نگذشته باشد در غیر اینصورت باید نرخ حق بیمه اضافی براساس نرخهای متداول مراجع صالحه بین المللی مربوط به سن كشتی كه توسط بیمه مركزی ایران ابلاغ میگردد به نرخ حق بیمه مقرر اضافه شود.
ماده پنج - نرخ های مقرر در ماده دو این آیین نامه در مورد حمل كالا با كشتی های طبقه بندی شده اعتبار دارد . در غیر اینصورت نرخ حق بیمه اضافی باید براساس نرخهای مراجع صالحه بین المللی كه توسط بیمه مركزی ایران ابلاغ می گردد به نرخ حق بیمه مقرر اضافه شود.
ماده شش – نرخ حق بیمه برای حمل كالا بوسیله بارج (دوبه ) و كشتی های بادبانی و نظایر آن حداقل سی درصد بیشتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین نامه خواهد بود.
ماده هفت – نرخ حق بیمه برای حمل كالا از هر یك از بنادر و جزایر جنوبی ایران به مقصد یكدیگر و یا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان با كشتی های طبقه بندی شده سی درصد كمتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین نامه خواهد بود.
ماده هشت – نرخ حق بیمه برای حمل كالا بوسیله هواپیما سی درصد كمتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین نامه خواهد بود.
ماده نه - قبول بیمه تمام خطر نصب ماشین آلات حمل شده ضمن بیمه نامه باربری آن مجاز نیست و برای خطر نصب ماشین آلات حمل شده باید بیمه نامه جداگانه أی صادر شود.
ماده ده - اعتبار بیمه نامه های صادره براساس نرخهای مذكور در ماده دو این آیین نامه به محض رسیدن كالا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه خاتمه می یابد معهذا در صورتیكه كالا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه نرسد اعتبار بیمه نامه به ترتیب زیر ادامه خواهد داشت :
الف - در مورد حمل كالا با وسائط نقلیه آبی لغایت ۴۵ روز پس از تخلیه كالا در بندر مقصد .
ب -در مورد حمل كالا با وسائط نقلیه زمینی لغایت ۴۵ روز پس از ورود كالا به مرز .
ج -در مورد حمل كالا با هواپیما لغایت ۳۰ روز پس از رسیدن هواپیما به فرودگاه مقصد.
د - در مورد حمل كالا در داخل كشور لغایت ۸ روز پس از رسیدن كالا به انبار موسسه حمل و نقل در مقصد.
ماده یازده – در صورتیكه قبل از انقضای مدتهای بالا كالا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه نرسیده باشد می توان با دریافت حق بیمه اضافی به میزان ده درصد نرخ مربوط برای هر پانزده روز یا كسر پانزده روز اعتبار بیمه نامه را تمدید نمود.
ماده دوازده– موسسات بیمه مجاز به صدور بیمه نامه باربری با نرخی كمتر از نرخهای مقرر و با مدتی بیشتر ازمدتهای مقرر در این آیین نامه نیستند مگر در موارد استثنایی و با جلب موافقت قبلی بیمه مركزی ایران .
ماده سیزده – در مورد كالایی كه بدون افتتاح اعتبار اسنادی در بانكهای ایران به كشور وارد میشوند موسسات بیمه می توانند در هر مورد با موافقت قبلی بیمه مركزی ایران بیمه نامه براساس نرخهای كمتری صادر نمایند .

ماده چهارده – مقررات این آیین نامه از تاریخ اول دی ماه ۱۳۵۲ قابل اجرا است .

 

آیین نامه شماره ۱-۸

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از كالاهایی كه نرخ آنها در آیین نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) معین نشده است در جلسه مورخ۲۴/۲/۱۳۵۳ به شرح زیر تصویب نمود:
نرخ به درصد نوع كالا
۵/۲ آلات موسیقی غیر از ارگ و پیانو    
۲     آهن نبشی گالوانیزه 
۵/۳ ارگ با فرانشیز ۵ درصد              
۵/۱ پنبه كوهی 
۵/۳ پیانو با فرانشیز ۵ درصد   
۲/۱ تور چراغ                                            
۵/۱ چراغ توری 
۴/۱ چسب به صورت نوار
۵/۱  چسب به صورت مایع
۵/۱  خاك چینی
۷/۱ رنگ 
۲/۱ فنر
۱ فولاد
۵/۲ قالب چدنی 
۴/۱ ماشین آلات خط كشی خیابان 
۶/. ماشین آلات معدن
۹/. ماشین آلات كارخانه یخچال سازی

 

 

 

آیین نامه شماره ۲-۸

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از كالاهایی كه نرخ آنها در آیین نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری) معین نشده است در جلسه مورخ ۲۸/۸/۱۳۵۳ به شرح زیر تصویب نمود:

 نوع كالا  نرخ به درصد
 کاشی  ۲/۲
 سرامیک  ۵/۱
 ساعت  ۶/۱
 ماشین چاپ و فتوكپی  ۴/۱
 گراگرام , رادیو گرام و قطعات منفصله آن  ۵/۱
 تلفن و قطعات منفصله آن  ۵/۱
 در بازكن برقی و قطعات منفصله آن  ۵/۱

 

 

آیین نامه شماره ۳-۸

مقررات مكمل آیین نامه شماره ۸
شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از كالاهایی كه نرخ آنها در آیین نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) معین نشده است در جلسه مورخ

۱۷/۹/۱۳۵۴ به شرح زیر تصویب نمود:
 
۴/۱  درصد  رنگ در قوطی
۲/۱  درصد     لوله چدنی
 ۱درصد لوله فولادی
  ۸/. درصد   سنگ معدن از هر قبیل
۵/ ۲درصد لی میز و صندلی و مبل چوبی
 ۱درصد تخت فلزی
۹/.درصد وسایل ساختمانی فلزی
۲/۱درصد مته الكتریكی
۹/۰درصد ماشین آلات چاپخانه
۹/۱درصد سایر وسایل آزمایشگاهی (به غیر از لوله های آزمایش قرع وانبیق و شیشه و نظایر آن)
۷/۱درصد  مواد شیمیایی بدون خطر در ظرفهای فلزی تا ۵ كیلو گرم
 ۲درصد  مواد شیمیایی بدون خطر در ظرفهای "بیش" از۵ وكمتر از ۵۰كیلو گرم
۳/۱درصد زی  تسمه فلزی
   ۱درصد فیلتر پنبه كوهی
۳/۱درصد  فیلتر آب فلزی
 ۲درصد  فیلتر آب چینی
۹/۰درصد ماشین فرش  شویی وموكت شویی
۹/۰درصد ژنراتوربرق
۹/۰درصد تریلی
۷/۰درصد جرثقیل
۷/۱درصد كیسه كاغذی جاروبرقی
۹/۰درصد ماشین كلیدسازی
۹/۰درصد ماشین برش كاغذغیرالكترونیكی
۳/۱درصد قهوه جوش
۹/۱درصد لوازم جراحی
۱درصد تیغ اصلاح
۵/۱درصد مشمع
۷/۱درصد قوطی ازفیبر
۲/۱درصد میز،صندلی،قفسه فلزی
۲/۱درصد پروفیل آهن

 

 

آیین نامه شماره ۴-۸

مقررات مكمل آیین نامه شماره ۸

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی ازكالاهایی كه نرخ آنهادرآیین نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری)معین نشده است درجلسه مورخ۱۹/۲/۱۳۵۵به شرح زیر تصویب نمود:
 نوع كالا  نرخ به درصد
 لوازم ورزشی  ۲/۱
 عینك  ۲
 قطعات برای ساختمان پیش ساخته  1

 

 

 

آیین نامه شماره ۵-۸

مقررات مكمل آیین نامه شماره ۸
شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از كالاهایی را كه نرخ آنها در آیین نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) معین نشده است در جلسه مورخ
۱۴/۹/۲۵۳۵ به شرح زیر تصویب نمود:

 نوع كالا  نرخ به درصد
 ۱- چرم (اعم از طبیعی و مصنوعی )  ۸/۱
 ۲- ماسك  ۲/۱
۳- شانه  ۵/۱
 ۴- لوازم یدكی و قطعات فلزی چرخ خیاطی  ۲/۱
 ۵- قطعات چوبی چرخ خیاطی  2

 

 

آیین نامه شماره ۶-۸

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۲۸/۱۲/۲۵۳۵ اصلاحات زیر را در آیین نامه شماره ۸ (تعیین میزان حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری كالا - تعرفه بیمه باربری ) تصویب نمود كه از اول اردیبهشت ماه ۲۵۳۶ شاهنشاهی به موقع اجراء گذارده شود:

بندهای ب و ج ماده ۲ به شرح زیر تغییر یابد:
 بیمه باربری باشرایط اف-پی-ا   ازهرطریق به انضمام خطرعدم تحویل   ۵/۳ درهزار
 بیمه باربری باشرایط اف-پی-ا   فقط ازهرطریق  ۳ درهزار

دوم - بند هـ به شرح زیر به ماده ۲ اضافه شود:
بیمه باربری تمام خطر(طبق All Risks Clauses) برحسب نوع كالا نرخهای مقرردربند الف ماده به اضافه حداقل۲۰درصدنرخهای همان كالا خواهدبود
سوم - ماده ۸ به شرح زیر تغییر یابد:
ماده ۸- نرخ حق بیمه برای حمل كالا بوسیله هواپیما بیست و پنج درصد كمتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین نامه خواهد بود.
چهارم - ماده ۱۱ به شرح زیر تغییر یابد:
ماده یازده -موسسات بیمه میتوانند با دریافت حق بیمه اضافی به شرح زیر اعتبار بیمه نامه را تمدید كنند مشروط بر اینكه اولا" كالا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه نرسیده باشد ثانیا" درخواست تمدید قبل از انقضای اعتبار بیمه نامه به موسسه بیمه رسیده باشد:

الف – بیمه باربری با شرایط دبلیوا (W.A) و بیمه باربری با شرایط تمام خطر (CLAUSES RISK ِِAll) :

۱- برای پانزده روز اول ده درصد نرخهای مقرر برای هر كالا مشروط بر این كه از دو در هزار مبلغ بیمه شده كمتر نباشد.

۲- برای پانزده روز دوم پانزده درصد نرخهای مقرر برای هر كالا مشروط بر این كه از دو و نیم در هزار مبلغ بیمه شده كمتر نباشد.

۳- برای پانزده روز سوم بیست درصد نرخهای مقرر برای هر كالا مشروط بر این كه از سه در هزار مبلغ بیمه شده كمتر نباشد.

۴-برای پانزده روز چهارم و هر پانزده روز بعدی بیست و پنج درصد نرخهای مقرر برای هر كالا مشروط بر این كه از سه و نیم در هزار مبلغ بیمه شده كمتر نباشد.


ب- بیمه باربری با شرایط اف – پی – ا (F.P.A) و بیمه از بین رفتن كلی كالا ( TOTAL LOSS ) در یك مرحله و در نتیجه آتش سوزی .

۱- برای پانزده روز اول یك در هزار مبلغ بیمه شده .

۲- برای پانزده روز دوم یك و نیم در هزار مبلغ بیمه شده .

۳- برای پانزده روز سوم دو در هزار مبلغ بیمه شده .

۴-برای پانزده روز چهارم و هر پانزده روز بعدی دو و نیم در هزار مبلغ بیمه شده .

تبصره : در بندهای الف و ب این ماده كسر پانزده روز نیز پانزده روز محسوب می شود.

 

 

 

آیین نامه شماره ۷-۸

كاهش نرخ های مندرج در ماده ۲ به میزان ۱۵ % اول سال ۱۳۵۹
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمه گر ی در جلسه مورخ ۲۸/۱۱/۱۳۵۸ مقرر داشت :
نرخهای مندرج در ماده ۲ آیین نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) از اول سال ۱۳۵۹ معادل ۱۵% كاهش می یابد .

 

 

 

آیین نامه شماره ۸-۸

تعیین نرخ های بیمه های صادراتی و ترانزیت
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمه گر ی در جلسه مورخ ۱۳/۴/۱۳۷۳ تصویب نمود:
شركتهای بیمه از این پس می توانند بیمه نامه های صادراتی و ترانزیت (عبوری ) از گمركات ورودی تا گمركات خروجی كشور را با توجه به آیین نامه شماره ۸ شورایعالی بیمه و منضمات آن , با نرخهای زیر صادر نمایند.
۱- برای بیمه نامه های ریالی درشرایط F.P.A , W.A و تمام خطر با ۵۵ درصد از نرخ های تعرفه موردعمل فعلی

۲- برای بیمه نامه های ارزی درشرایط F.P.A , W.Aتمام خطر با۳۵ درصد از نرخ های تعرفه موردعمل فعلی
ضمنا" شركتهای بیمه می توانند در مورد كالاهای ترانزیت خارج از مرزهای ایران ضمن رعایت حداقل نرخهای موضوع این مصوبه با نرخهای رقابتی بین المللی عمل نمایند.
بیمه نامه های كالاهای وارداتی به كشور از شمول این مصوبه خارج میباشد.

 

 

آیین نامه شماره ۹-۸

تعیین مدت اعتبار بیمه های باربری و تخفیف ۱۰ درصدی پرداخت نقدی حق بیمه

شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمه گری در جلسه مورخ ۲۹/۳/۱۳۷۴ تصویب نمود:
۱.مدت اعتبار بیمه های باربری كه برای گشایش اعتبار صادر میشود فقط در صورتی از یكسال فراتر خواهد رفت كه ظرف این مدت و قبل یا همزمان با گشایش اعتبار حق بیمه آن پرداخت شده باشد . در غیر اینصورت بیمه نامه از درجه اعتبار ساقط است مگر آن كه بیمه گذار قبل از انقضای مدت مذكور درخواست تمدید بیمه را نماید كه در چنین شرایطی بیمه گر موظف است با نرخ و شرایط جاری بیمه را تمدید نماید.
۲.شركتهای بیمه مجازند برای بیمه های باربری كه حق بیمه آن نقدا" در زمان صدور بیمه نامه دریافت میشود حداكثر ده درصد تخفیف نقدی منظور نمایند.

 

 

آیین نامه شماره ۱۰-۸

كاهش نرخ به میزان ۲۰ درصد
شورای‌ عالی‌ بیمه‌ در اجرای‌ بند ۴ ماده‌ ۱۷ قانون‌ تاسیس‌ بیمه‌ مركزی‌ ایران‌ وبیمه‌ گری‌ در جلسه‌ مورخ‌ ۲۸/۸/۱۳۸۰ مقرر نمود:
حداقل‌ نرخهای‌ مصوب‌ بیمه‌ باربری‌ به‌ میزان‌ بیست‌ درصد كاهش‌می‌یابد.

 

 

 

آیین نامه شماره ۱۱-۸

كاهش نرخ های مندرج در بند الف ماده ۲ آئین نامه ۸ لغایت ۵/۸
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مركزی ایران و بیمه ‎گری در جلسه مورخ ۲۷/۵/۱۳۸۳ تصویب نمود:
‹‹حداقل نرخ‎های مندرج در بند الف ماده ۲ آیین نامه شماره ۸ و مكمل‎های شمارة ۱/۸ لغایت
۵/۸ پس از اعمال كاهش‎های متوالی ۱۵ درصد و ۲۰ درصد قبلی از تاریخ ۱/۷/۱۳۸۳ به میزان ده درصد و از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۴ نیز ده درصد دیگر (در مجموع بیست درصد) كاهش می یابد››

 

 

آیین نامه شماره 12-۸

كاهش ۲۰ درصدی نرخ های مندرج در بند الف ماده ۲ آئین نامه ۸ لغایت۵/۸
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مركزی ایران و بیمه ‎گری در جلسه مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۸۴ تصویب نمود:
‹‹حداقل نرخ‎های مندرج در ماده ۲ آیین نامه شماره ۸ و مكمل‎ های شمارة ۱/۸ لغایت ۵/۸ پس از اعمال كاهش‎های متوالی قبلی از ابتدای سال ۱۳۸۵ به میزان بیست درصد دیگر كاهش می یابد››

نام:
ایمیل:
* نظر: