کد خبر: ۶۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
صنعت بیمه -معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: تاکنون ٨٣ هزار نفر از بازنشستگان در طرح کرامت رضوی به مشهد مقدس اعزام شده‌اند که در سال جاری نیز ٤٠ هزار بازنشسته دیگر به این سفر معنوی اعزام خواهند شد.

دکتر محمدرضا جعفریان اظهار داشت:  وظیفه این معاونت تبیین وظایف سازمان برای شرکای اجتماعی است و معاونت فرهنگی و اجتماعی حلقه واسطه آنها هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکای اجتماعی سازمان شامل کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و کارفرمایان می‌شود، گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دارای اداره‌کل مستمری‌بگیران، بیمه شدگان، کارکنان و کارفرمایان است که بر اساس تعریفی که از شرکای اجتماعی داریم این اداره‌کل‌ها در معاونت تشکیل شده است.

دکتر جعفریان درباره فراز و فرودهای معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: از سال ٧٨ این معاونت در سازمان شروع به کار کرده است که در یک دوره خاص بنا به دلایلی تعطیل شد و مجدداً از اواخر سال ٩٢ آغاز به کار کرد. معاونت فرهنگی و اجتماعی با توجه به ارتباطی که با شرکای اجتماعی می‌تواند برقرار کند قطعاً تأثیر بسیاری در پیشبرد اهداف سازمان دارد و در گذشته که این معاونت که تعطیل شده بود، بازوان اصلی سازمان را از دست داده بودند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی حلقه واسط ارتباط با شرکای اجتماعی است، اضافه کرد: در این معاونت تلاش خواهد شد تا خدمات لازم به شرکای اجتماعی داده شود. با توجه به اینکه در دوره‌ای این خدمات تعطیل شده بود برای شروع ارائه خدمت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد تا بتوانیم از فرصت‌ها و نقطه‌نظرات شرکای اجتماعی استفاده کنیم؛ چراکه این سازمان برای همین افراد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که سازمان تأمین اجتماعی دارد ولی تلاش کردیم در خدماتی که به شرکای اجتماعی می‌دهیم فروگذار نکنیم و برنامه‌های این معاونت را با هماهنگی بیشتری نسبت به گذشته پیش ببریم.

اعزام ٨٣ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر به مشهد مقدس

دکتر جعفریان به طرح کرامت رضوی اشاره کرد و افزود: در این طرح بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که تاکنون موفق به زیارت امام رضا(ع) نشده بودند به مشهد مقدس اعزام شدند و تاکنون ٨٣ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران به مشهد اعزام شدند و بازنشستگانی که در مشهد مستقر بودند به قم و شیراز اعزام شدند.

وی گفت: امسال برنامه گسترده‌تری در طرح کرامت رضوی داریم و تلاش می‌کنیم ٤٠ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را به مشهد مقدس اعزام کنیم و در کنار آن نیاز طرح‌های سیاحتی به استان‌های دیگر داریم و امیدواریم بتوانیم برای بازنشستگان خاطره‌ خوبی را به جا بگذاریم.

وی بیان داشت: برای افزایش روحیه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی المپیاد ورزشی برگزار شده و طرح نسیم سلامت و پیاده‌روی این افراد را نیز در برنامه داشته‌ایم تا برای آنها نیز ایجاد نشاط و شعف شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: ما نسبت به ٤ سال گذشته افزایش صد درصدی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان را داشتیم ولی هنوز به خواسته‌ها و اهداف خود به طور کامل نرسیده‌ایم که در کنار آن باید ظرفیتی ایجاد می‌کردیم تا دردودل بیمه شدگان و شرکای اجتماعی سازمان را می‌شنیدیم.

تشکیل دبیرخانه شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی

دکتر جعفریان ادامه داد: در همین راستا دبیرخانه شرکای اجتماعی را به زودی راه‌اندازی می‌کنیم تا بتوانیم از شرکای خود در دفاع از منافع سازمان و پیشبرد اهداف آن استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان حضور دارند ولی ساختار مشخصی که بتوانند نظرات خود را به دیگر واحدهای سازمان ارائه بدهند نداشتیم، بنابراین در سال گذشته که آغاز به کار کرده‌ایم، این بحث را به صورت قانونی پیش بردیم که دبیرخانه شرکای اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی شکل بگیرد و تشکیل این دبیرخانه هم‌اکنون در هیأت مدیره سازمان تصویب شده و به زودی اولین جلسه شرکای اجتماعی را تشکیل خواهیم داد.

وی بیان داشت:‌ در این دبیرخانه از تمامی تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان حضور خواهند داشت و ایده‌ها و نظرات خود را درباره نحوه اداره بهتر سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه سازمان با استفاده از شرکای اجتماعی پیش می‌رود بنابراین باید نظرات آنها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی لحاظ شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در ادامه گفت‌وگو به یکی از معضلات سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: عدم شناخت از قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی توسط آحاد مردم و بخشی از مسئولان یکی از معضلات محسوب می‌شود و ما باید سازمان تأمین اجتماعی را به تمامی آحاد مردم معرفی کنیم.

جعفریان تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی دولتی نیست بلکه یک نهاد اجتماعی محسوب می‌شود که اموال آن برای بیمه‌شدگان است و از لحاظ مالی نیز مستقل است، چون اموال بیمه‌شدگان را باید حفظ کند.

وی‌ ادامه داد: برای اینکه بتوانیم بهتر سازمان تأمین اجتماعی را به آحاد مردم معرفی و این دغدغه را کمتر کنیم، آموزش‌هایی را در قسمت‌های مختلف ارائه دادیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: در همین راستا کانون‌های کارگری،‌همایش‌ها و جلسات مختلفی را در خصوص شناختن چالش‌های سازمان برگزار کرده‌اند که اگر این چالش‌ها به فرصت تبدیل نشود می‌تواند امنیت کشور را هدف قرار دهد.

دکتر جعفریان افزود: با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی از بدو تولد تا پس از مرگ در کنار افراد جامعه قرار دارد، بنابراین آشنایی با قوانین و چالش‌های این سازمان برای جامعه ضروری است.

آموزش مفاهیم تأمین اجتماعی از ابتدایی تا دبیرستان

وی اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم سازمان تأمین اجتماعی را به آحاد مردم بشناسانیم از طریق مدارس شروع کرده‌ایم و در سال گذشته بالغ بر ٣٠ هزار دانش آموز از مراکز بیمه‌ای این سازمان بازدید کردند و به آنها درباره ساختار فیزیکی شعب توضیحاتی ارائه شد و آموزش‌های مختصری نیز دریافت کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش منعقد شد، توانستیم در بعضی از استان‌ها وارد انجمن اولیا و مربیان شویم تا بتوانیم برای اولیای دانش آموزان نیز جلساتی را در خصوص قوانین سازمان تأمین اجتماعی برگزار کنیم. البته در بعضی از شهرها و استان‌ها نیز به دلیل مقاومت‌های موجود نتوانستیم آموزش‌های لازم را ارائه دهیم.

دکترجعفریان گفت: دغدغه بعدی ما افرادی بودند که باید از سازمان شناخت داشته باشند؛ چراکه به‌زودی وارد بازار کار خواهند شد و آن افراد نیز دانشجویان بودند. سال گذشته و تاکنون حدود ١٠٠ دانشگاه جلسات آشنایی با مفاهیم سازمان تأمین اجتماعی را برگزار کردند که استقبال خوبی نیز از سوی دانشجویان از این جلسات شد. البته ناگفته نماند که مقداری مشکلات نیز بود که باید نسبت به رفع آن اقدام شود و قطعاً این مسیر را ادامه خواهیم داد تا با رویکردهای بهتری بتوانیم از ظرفیت دانشگاه‌ها به خوبی استفاده کنیم.

وی‌ ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد اجتماعی است و دانشگاه هم یک نهاد اجتماعی محسوب می‌شود که اگر بتوانیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم قطعاً بیشتر پیش خواهیم رفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که مفاهیم تأمین اجتماعی را در کتب درسی جانمایی کنیم که در دو سال گذشته با همکاری آموزش و پرورش و موسسه عالی تأمین اجتماعی کتابی را طراحی کردیم که مفاهیم تأمین اجتماعی را از سوم دبستان تا دبیرستان به زبان ساده آموزش می‌دهد و این کتاب به وزیر آموزش و پرورش ارائه داده شده تا از ابتدایی تا دبیرستان جانمایی شود.

وی تأکید کرد: در سال گذشته نیز در کتب فنی و حرفه‌ای در دوره دوم متوسطه آموزش مفاهیم تأمین اجتماعی به صورت مختصر جانمایی شد که ما انتظار داریم کتاب تأمین اجتماعی به صورت جداگانه تدریس شود و آموزش و پرورش خواسته بود که این کتاب تدوین شود که سازمان تأمین اجتماعی آن را تدوین کرده و امیدواریم دوستان همت بیشتری داشته باشند تا در مدارس آموزش داده شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی نهاد اجتماعی است که ٤٢ میلیون نفر بیمه‌شده تحت پوشش دارد و باید در آموزش و پرورش تدریس داده شود و این موضوع جای سؤال دارد که یک نهاد اجتماعی با این تعداد بیمه‌شده چرا در کتب درسی ورود نکرده است؟

اختصاص ٥٠ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

دکتر جعفریان اضافه کرد: بعضی از بیمه‌شدگان و حتی مسئولان چنین تفکری دارند که ما ردیف بودجه‌ای متفاوتی را از دولت دریافت می‌کنیم، اگر ردیف بودجه‌ای امسال در بودجه سال ٩٧ دیده شده است، به خاطر بدهی‌هایی است که دولت به سازمان تأمین اجتماعی داشته و باید پرداخت شود و این مبلغ بابت کمک به سازمان تأمین اجتماعی نیست و به نحوی بابت حق کارفرمایی بیمه‌شدگان است که از سالیان گذشته این مبلغ جمع شده و به یک مبلغ بسیار زیادی رسیده است که مقرر شد در بودجه سال ٩٧ حدود ٥٠ هزار میلیارد تومان از تعهداتی که دولت به سازمان تأمین اجتماعی دارد پرداخت کند و دولت نیز در حال حاضر در حال نوشتن ضوابط اجرایی برای پرداخت ٥٠ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کتاب مفاهیم تأمین اجتماعی گفت: ‌این کتاب به زبان ساده و در ٢٠٠ صفحه جمع‌آوری شده است که قطعاً این کتاب می‌تواند آموزش‌های لازم را در مورد مسائل بیمه‌ای ارائه دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه چالش و تهدید سازمان تأمین اجتماعی، چالش و تهدید امنیت ملی است، گفت: یکی از چالش‌های سازمان آموزش به پرسنل است. تأمین اجتماعی در سراسر کشور در حدود ٧٠ هزار پرسنل دارد که شاید کمتر به این افراد پرداخته شده است. در مدت اخیر یکی از دغدغه‌های مدیرعامل سازمان پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده است که در سال‌های گذشته برنامه‌هایی در این خصوص ارائه کرده‌ایم.

دکترجعفریان بیان داشت: سازمان تأمین اجتماعی در حوزه تکنولوژی و IT نیز اقدامات خوبی انجام داده است و بعضی از خدمات سازمان در حال حاضر به صورت غیرحضوری ارائه داده می‌شود تا معضلات رفت و آمد را کاهش دهیم.

وی افزود: در سازمان تأمین اجتماعی بخش سی آر ام را راه‌اندازی کرده‌ایم که خدمات گسترده‌ای را به مردم ارائه می‌دهد و بیمه‌شدگان با تماس با شماره ١٤٢٠ می‌توانند مشکلات خود را مطرح و توضیحات لازم را دریافت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌ امسال ساختار نوینی را برای شعب بیمه‌ای تأمین اجتماعی طراحی کرده‌ایم که هر مراجعه‌کننده می‌تواند با مراجعه به یک نفر خدمات لازم را دریافت کند و این درحالی است که در گذشته باید به افراد متعددی برای دریافت خدمات بیمه‌ای مراجعه می‌کردند.

دکترجعفریان گفت: سازمان تأمین اجتماعی از سال‌های گذشته حمایت از تولید داخلی را سرلوحه کار خود قرار داده است ولی متأسفانه بعضی از افراد این سازمان را جزو سازمان‌هایی قرار می‌دهند که مانع تولید است که البته این برداشت غلط است و سازمان تأمین اجتماعی همیشه باعث رونق تولید شده است.

وی افزود: اگر کارگر و کارمند و همینطور یک مجموعه تولیدی حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی را نداشته باشد همیشه دغدغه خواهد داشت و نگرانی‌هایی را نیز به وجود می‌آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: