کد خبر: ۶۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
پزشکی اضافه کرد: در سطح دوم پزشکان متخصص بیماران ارجاعی از پزشک عمومی را می پذیرند و تمام اقدامات لازم را برای ارجاع شدگان به عمل می‌آورند و در نهایت نتیجه اقدامات و خدمات ارائه شده و وضعیت بیمار را به پزشک عمومی اول اطلاع می دهند.
صنعت بیمه -معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مشکلات استقرار نظام ارجاع در جامعه اصرار بیماران جهت مراجعه به متخصص است.

 دکتر عباس پزشکی در جمع خبرنگاران با اشاره به نظام ارجاع سلامت اظهار کرد: در مدیریت نظام سلامت دو شیوه وجود دارد در اولین شیوه مدیریتی که به آن سیستم تعاون همگانی گفته می‌شود و همه عناصر کشور به نحوی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی شرکت دارند، همچنین بیمار این حق را دارد که به هر مرکز درمانی که بخواهد مراجعه کند.

وی ادامه داد: این روش نتایجی همچون عدم دریافت پاسخ لازم به دلیل نبود شناخت بیمار و پزشک، ارائه خدمات تکراری و بی اثر، عدم ثبت سوابق درمانی و اطلاعات بیمار، اتلاف امکانات پیچیده برای امراض ساده یا برعکس، عدم امکان پیگیری بیمار توسط تیم سلامت، مصرف بی رویه و خودسرانه دارو به دلیل تکرار درمان اصلی پزشکان، خستگی بیمار از عدم دریافت پاسخ صحیح و همچنین ائتلاف خدمات پاراکلینیکی افزایش هزینه وارد شده به اقتصاد خانواده و دولت به دلیل عدم دریافت مناسب را به دنبال دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: در سطح اول بیمار به پزشک عمومی مراجعه و تمام خدمات لازم را دریافت می‌کند، چنانچه خدمات در این سطح پاسخگوی نیاز درمانی مراجعه‌کننده نباشد پزشک خانواده او را به سطح دوم ارجاع می‌دهد، همچنین پزشک علاوه بر خدمات درمانی وظایف کلیدی دیگری نظیر ترویج سلامت محوری و اندیشه خود مراقبتی، جلب حمایت سازمان‌ها و نهادهای خصوصی برای ارتقاء سلامت برنامه و اجرای برنامه‌های حفظ سلامت را نیز برعهده دارد.

پزشکی اضافه کرد: در سطح دوم پزشکان متخصص بیماران ارجاعی از پزشک عمومی را می پذیرند و تمام اقدامات لازم را برای ارجاع شدگان به عمل می‌آورند و در نهایت نتیجه اقدامات و خدمات ارائه شده و وضعیت بیمار را به پزشک عمومی اول اطلاع می دهند.

وی افزود: در سطح سوم که سطح پزشکان فوق تخصص در رشته‌های مختلف خدماتی هستند خدمات ارجاع‌شوندگان از سطح دوم ارائه می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان استقرار نظام ارجاع را از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: اولویت بهداشت بر درمان و ارتقاء سطح کیفی سلامت در جامعه با ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه، استقرار گایدلاین‌های درمانی استاندارد و ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی درمانی، کنترل هزینه‌های درمانی با توجه به محدودیت منابع پیشگیری از تقاضای القایی در بخش درمان، جلوگیری از مراجعات متعدد بیماران مراکز درمانی مختلف و درمان‌های تکراری و مدیریت دسترسی مردم منابع محدود درمانی از نتایج این برنامه است.

پزشکی با اشاره به سوابق اجرایی نظام ارجاع در ایران گفت: این طرح از ابتدای سال ۸۴ فعالیت خود را در مناطق روستایی و شهری زیر ۲۰ هزار نفر آغاز کرد و دستورالعمل اجرایی آن تحت عنوان نسخه ۰۲ در سال ۹۱ بازنگری و به صورت پایلوت در مناطق شهری استان فارس و مازندران اجرا شد.

وی بیان کرد: همگام با اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۳ در وزارت بهداشت گام‌های اجرایی توسعه نظام ارجاع نیز بازنگری و به منظور امکان‌پذیری ارزیابی و تحلیل نظام ارجاع و نیاز به نظام ثبت اطلاعات در دستورالعمل گام اول که مربوط به افراد ساکن در استان و شهرهای دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت و جامعه عشایری تدوین و در خرداد ماه ۹۶ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گلستان زنجان اردبیل کرمان یزد خراسان شمالی قم مراغه بوشهر و کرمانشاه ابلاغ شد.

وی استقرار فرآیند ارجاع الکترونیک، استقرار نظام ارجاع فناوری اطلاعات با قابلیت ثبت و دریافت ارجاع و بازخورد در کل فرآیند از سطح ۱ تا ۳ ، اجرای فرایند پرداخت هزینه بازخوراند ارجاع توسط سازمان بیمه سلامت، سیاستگذاری مدیریت اطلاعات و گزارش‌گیری مرتبط با مراحل ارجاع در سطوح مختلف بخش دولتی و خصوصی، خیریه و عمومی و غیردولتی با تمرکز بر ثبت ارجاع و بازخورد اقدامات در کلیه سطوح، امکان سنجی بهره‌برداری از نرم افزارهای مرتبط در واحدهای تشخیصی درمانی بخش خصوصی، خیریه، عمومی و غیر دولتی طرف قرارداد سازمان بیمه، ایجاد امکان کنترل توسط پزشکان خانواده و جلوگیری از ارجاع بیماران توسط سایر پزشکان فاقد صلاحیت و مدیریت هزینه ارائه خدمات بیمه شدگان را از اهداف اختصاصی این طرح عنوان   کرد و افزود: یکی از مشکلات استقرار نظام ارجاع در جامعه اصرار بیماران برای مراجعه به متخصص است.

پزشکی بر راه‌اندازی استحقاق‌سنجی درمان تأکید کرد و گفت: بر اساس این مهم هر مراجعه‌کننده با یک کد ملی و یوزر پسورد پرونده الکترونیکی تشکیل خواهد داد و با این تفاسیر از بسیاری از مراجعات غیرضروری ممانعت به عمل خواهد آمد، چنانچه بیمار بخواهد خارج از این عمل کند تمام تعرفه‌ها را از جیب خودش پرداخت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با اجرای نظام ارجاع تمام هزینه‌های درمانی کنترل و   از تقاضاهای ارجاعی در بخش درمان پیشگیری می‌شود، همچنین از مراجعات مکرر بیماران ممانعت خواهد شد و   دسترسی مردم به منابع محدود درمانی و مدیریت می‌شود.

پزشکی گفت: در موارد اورژانس بیمار مستقیماً به سطح ۲ و۳ مراجعه خواهدکرد.

پزشگی بیان کرد: زیرساخت طرح نظام ارجاع در ۴۰ درصد روستاهای لرستان فراهم نیست.

وی گفت: زیرساخت اینترنتی در این روستاها وجود ندارد و امیدواریم تا اسفندماه امسال این مهم برطرف شود.



برچسب ها: بیمه
نام:
ایمیل:
* نظر: