کد خبر: ۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
بازار بیمه به یک بازار رقابتی تبدیل شده و بهتر است متولیان تولید و پروژه های عمرانی توجه به پوشش بیمه ای بهتر را جایگزین نگرش پرداخت کمتر حق بیمه کنند

 

صنعت بیمه؛ داود ربیعی - بیمه های مسوولیت و مهندسی را می توان از گرایش های مهم صنعت بیمه در حمایت از تولید ملی عنوان کرد.سالی که رو به پایان است ، می توانست فرصت مناسبی در جهت رشد بیمه های مهندسی و مسوولیت باشد.فرصتی که به آگاهی صنعتگران و اهالی بیمه از حال و روز یکدیگر باشد.
 
 
دکتر بیژن صادق، کارشناس صنعت بیمه و مدیر بیمه های مسوولیت بیمه کوثر با توجه به اهمیت این موضوع در گفتگو با صنعت بیمه، اظهار کرد: به طور حتم می توان درباره صنایع کشور از واژه خودکفایی استفاده کرد و اگر پروژه های عمرانی، سد سازی، پتروشیمی و سایر صنایع را بررسی کنیم به توان و تخصص متخصصان ایرانی پی خواهیم برد.
 
 
وی در ادامه افزود: بیمه علاوه بر نقش حمایتی خود در برابر صنایع، می تواند ارامش خاطر را به صنعتگران هدیه کند و بر اساس آمار، صنعتگرانی که از بیمه های مسوولیت و مهندسی و به طور کلی بیمه های مربوط به حوادث استفاده کرده اند برای ادامه حیات اقتصادی خود پس از حادثه، با مشکل خاصی مواجه نبوده اند.
 
 
صادق تصریح کرد: به علت هزینه های زیاد بیمه های مهندسی و مسوولیت، متاسفانه استقبال خوبی از این بیمه نامه ها نشده است و اگر پیمانکاران و کارفرمایان پروژه های صنعتی به اهمیت بیمه پی ببرند، برای پرداخت حق بیمه ها مشکلی نخواهند داشت، زیرا هزینه حق بیمه نامه بسیار کمتر از هزینه های خسارت خواهد بود.
 
 
در این میان، مسعود محمودی ، مدیر بیمه های مهندسی بیمه نوین نیز در این باره، افزود: خسارت و خطر همواره پروژه های مهندسی و عمرانی را تهدید می کند و ضمانت جبران خسارت و جلوگیری از ضررهای اقتصادی از ویژگی های صنعت بیمه در این زمینه به شمار می رود.
 
 
وی تصریح کرد: نمی توان تولید و فعالیت های عمرانی را از ریسک های موجود جدا کرد ولی با درایت و بهره گیری از بیمه، می توان از ضررهای مالی پس از حادثه جلوگیری کرد. متاسفانه کارفرمایان که مسوول پرداخت حق بیمه هستند از پرداخت به موقع سر باز می زنند و یا برای پروژه هایی که زمان زیادی صرف خواهد شد، از بیمه مهندسی استفاده نمی کنند تا سود بیشتری به دست آورند.
 
 
وی افزود: بازار بیمه به یک بازار رقابتی تبدیل شده و بهتر است متولیان تولید و پروژه های عمرانی توجه به پوشش بیمه ای بهتر را جایگزین نگرش پرداخت کمتر حق بیمه کنند.
 
 
محمودی اضافه کرد: باید با ایجاد تعامل میان بیمه و دولت و همچنین شرکت های مهندسی و عمرانی، دارا بودن بیمه های مهندسی توسط مجریان پروژه الزامی شود تا صنعتگر و فعال صنعتی زیر چتر حمایتی بیمه قرار گیرد و هم شرکت های بیمه ای با رشد چشمگیری روبرو شوند.
 
 
محمودی افزود: هزینه خرید و به کار اندازی تجهیزات مهندسی و عمرانی بسیار بالاست و بیمه کردن این تجهیزات گران قیمت که همواره با خطرات بسیاری مواجه هستند، می تواند اطمینان را به صنعتگران به ارمغان آورد ولی با وجود این نوع بیمه نامه ها هنوز خیلی از پروژه های عمرانی بدون بیمه نامه فعالیت می کنند.
 
 
وی در ادامه صحبت های خود از عامل دیگری به نام بازاریابی در رکود بیمه های مهندسی نام برد و تصریح کرد: بازاریابی نامناسب یکی از عوامل رکود این نوع بیمه نامه ها است. بیمه مهندسی دارای پیچیدگی های خاص خود است و بازاریابی که در این زمینه فعالیت می کند، باید با قوانین و مقررات به خوبی آشنا بوده تا بتواند بیمه را به اهالی صنعت معرفی کند.
 
 
از سوی دیگر، پیمانکاران نیز مشخصات کامل و کافی پروژه های خود را به بیمه گران ارایه نمی دهند و یا برای پروژه ای که چند سال فعالیت آن ادامه خواهد داشت، تنها بیمه چند ماهه خریداری می کنند.
 
 
محمودی تصریح کرد: بیمه های مهندسی، پروژه های عمرانی و زیر ساختی را از زمان ساخت تا بهره برداری و همچنین در زمان فعالیت نیز بیمه می کند، تا رشد اقتصاد کشور با اطمینان حاصل شود.
 
 
به نظر می رسد با توجه به کوتاهی پیمانکاران در تعامل با صنعت بیمه، ایجاد نهاد نظارتی از سوی متولیان عمران و صنایع کشور می تواند علاوه بر آرامش صنعتگران و مهندسان به رشد صنعت بیمه نیز بیانجامد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: